Sunday, 11 May 2014

Honda PCX 150 (Skuter)

Skuter maxi padat teknologi 

PASARAN motosikal di Malaysia sebenarnya kurang meriah jika dibandingkan dengan pasaran negara jiran seperti Singapura, Thailand dan Indonesia. Di sana, pengguna disajikan dengan pelbagai model motosikal daripada pelbagai jenama, sama ada berkuasa tinggi, kapcai atau skuter. Lebih menarik lagi, varian yang ditawarkan untuk sesebuah model juga biasanya lebih banyak bagi memenuhi kehendak pembeli yang bervariasi. 

Sebaliknya di Malaysia, pilihannya agak terhad. Pemain utama dalam industri seperti Honda, Yamaha, Suzuki dan Modenas lebih cenderung menawarkan model-model kapcai yang merangkumi sebahagian besar daripada jumlah jualan masing-masing. Malah, kitaran produknya juga mengambil masa yang lama untuk ditukar dengan generasi baharu. 

Jadi, wujud vakum dalam segmen tertentu. Sebagai contoh, skuter bersaiz besar atau lebih dikenali sebagai skuter maxi. Secara ringkasnya, skuter sebegitu disifatkan sebagai model yang merapatkan jurang antara skuter kecil atau kapcai dengan motosikal bergear dan memiliki kapasiti enjin lebih besar. 

Skuter maxi lazimnya popular di pasaran Eropah dan Jepun. Sesaran enjinnya juga berbeza-beza bermula dari sekecil 150cc hinggalah 650cc. Dengan tubuh dan kuasa enjin yag besar, skuter touring itu menawarkan tunggangan yang menyeronokkan terutama ketika menunggang dalam jarak yang jauh. 

Di pasaran tempatan, sebelum Modenas memperkenalkan skuter maxi mampu miliknya iaitu Elegan, segmen itu diisi oleh beberapa model yang ditawarkan pada harga premium. Antara model yang popular ialah Yamaha Majesty 250YP yang dipasarkan sekitar tahun 1997. 

Saya sempat melayari laman forum berkaitan skuter maxi, agak terkejut juga kerana masih ada yang berminat untuk memiliki Yamaha Majesty itu walaupun usianya sudah menjangkau lebih sepuluh tahun. 

Tahu bahawa skuter maxi memang ada peminatnya, pasaran yang awalnya dimonopoli Modenas Elegan kemudian dikongsi oleh skuter jenama dari Taiwan, SangYang Motors atau SYM. Dengan rekaan dan pelbagai ciri menarik, di samping harganya yang berpatutan skuter maxi SYM terutama VTS200 nyata mendapat sambutan hangat daripada pembeli. 

Ada banyak sebab kenapa skuter maxi digemari. Antara faktor utama adalah karekternya yang seronok, selesa dan stabil ditunggang untuk perjalanan jauh. Kalau dinilai dari segi praktikaliti pula, mungkin ada yang skeptikal kerana saiznya yang agak besar membuatkan usaha untuk mencelah-celah di sebalik kesesakan jalan raya sedikit sukar.

PENUNGGANG boleh menyimpan barangan peribadi di ruang penyimpanan ini.


Rebiu positif

Kini, segmen skuter maxi semakin meriah dengan pengenalan model Honda PCX 150 oleh pengedarnya, Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda). Di pasaran luar seperti Eropah, Amerika Syarikat dan Asia (misalnya Thailand), PCX yang turut hadir dalam varian 125cc bukanlah satu model asing. 

Lebih menarik lagi, jentera itu mendapat banyak rebiu positif daripada media dan para pemiliknya. Kalau anda pergi ke Phuket, Thailand baru-baru ini, anda boleh lihat bahawa PCX merupakan antara skuter yang paling popular di sana. Terima kasih kepada Boon Siew Honda kerana membawa skuter maxi yang menarik itu kepada pengguna di Malaysia. 

Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif Boon Siew Honda, Satoshi Okada mengakui bahawa pihaknya percaya bahawa pasti ada sebuah motosikal untuk semua orang, bagi setiap acara dan apa jua jenis gaya hidup.

“Justeru, kami membawakan rangkaian produk sebegini ke satu tahap baharu melalui model Spacy dan PCX, dua model bertransmisi automatik dengan ciri-ciri baharu yang menarik,” kata Okada. 

Walaupun ada yang berpendapat harganya agak mahal, namun anda harus tahu bahawa PCX hadir bersama teknologi yang tidak ada pada motosikal lain. Contoh paling ketara adalah aplikasi sistem Programmed Fuel Injection (PGM-FI) Honda pada PCX 150. Sistem itu meningkatkan tahap kecekapan proses pembakaran enjin dan prestasi penyejukan yang optimum.

PCX 150 dijana oleh unit enjin berkuasa 153cc SOHC empat lejang. Ia dilengkapi sistem penyejukan cecair dan enhanced Smart Power (eSP) yang direka untuk ketahanan dan jimat bahan api. Hasilnya, PCX 150 mampu bergerak sejauh 50.2 kilometer bagi setiap liter petrolnya! (berdasarkan kepada ujian Mod ECE40). 

Selain eSP, penjimatan bahan api turut disumbang oleh sistem Idling Stop. Dengan ciri itu, enjin akan dimatikan secara automatik apabila ia melahu selepas tiga saat. Idling Stop turut meliputi sistem penghidup ACG yang membolehkan enjin dihidupkan secara automatik sebaik sahaja pendikit minyak dipulas. 

ACG memastikan enjin dapat dihidupkan dengan lancar, selain menghilangkan bunyi bising yang biasanya timbul apabila gear penghidup enjin dimasukkan. Hasilnya, kombinasi dua teknologi tersebut mampu menjimatkan penggunaan bahan api sebanyak tujuh peratus. 

Aspek keselamatan tidak diambil ringan. Bagi memastikan PCX 150 dapat diberhentikan dengan selamat dan efisien, sistem brek kombinasi (Combined Brake System, CBS) digunakan. CBS berfungsi menyeimbangkan tekanan brek hadapan dan belakang.

TIDAK memerlukan kotak tambahan untuk menyimpan topi keledar dan baju hujan.


Model tambahan Icon

PCX 150 menggunakan roda aluminium 14 inci bersama tayar tanpa tiub yang meningkatkan kestabilan dan keselamatannya. Satu lagi ciri keselamatan yang ada pada PCX ialah enjinnya akan dimatikan secara automatik apabila tongkat sisi diturunkan. 

Untuk perjalanan lebih jauh, tempat duduk yang selesa dan ruang penyimpanan luas sememangnya amat penting. PCX 150 menyelesaikan masalah itu dengan tempat duduk luas bersama ciri posisi tunggangan Sit-in. 

Terdapat satu kotak konsol untuk meletakkan barangan peribadi seperti cermin mata hitam dan sarung tangan. Ruang penyimpanan bersaiz XL berkapasiti 25 liter yang boleh menempatkan sebuah topi keledar muka penuh turut disediakan.

Skuter maxi itu hadir dalam dua varian. Varian Deluxe tampil dengan warna putih dan ditawarkan pada harga RM10,888 seunit. Sementara varian standard boleh didapati dalam warna hitam dan kelabu pada harga RM10,688 sebuah. Kedua-dua varian tersebut ditawarkan bersama insurans penunggang tunggal komprehensif, jaminan selama dua tahun atau perbatuan sejauh 20,000km (yang mana tiba dahulu).

Pada majlis yang sama, Boon Siew Honda turut melancarkan skuter lebih kecil iaitu Spacy. Menjadi model tambahan kepada skuter Icon, Spacy bagaimana pun menawarkan lebih banyak ruang penyimpanan. 

Sebagai contoh, ruang penyimpanan bersaiz XL dengan kapasiti 18 liter mampu memuatkan sebuah topi keledar full-face tanpa sebarang masalah. Tangki minyak yang boleh mengisi sebanyak 5.2 liter petrol pula tidak memerlukan penunggang kerap pergi ke stesen minyak. 

Spacy dipasang enjin OHC silinder tunggal bersesaran 110cc empat lejang yang dikuasakan oleh Teknologi Honda V-Matic. Enjin itu cukup ekonomikal dan mampu mencatat perjalanan sejauh 41.5km untuk setiap liter petrol.

Boleh didapati dalam warna hitam, merah dan putih, anda boleh memiliki Spacy pada harga RM4,999.00 seunit. Itu adalah harga di atas jalan meliputi insurans penunggang tunggal, jaminan selama dua tahun atau perbatuan sejauh 20,000km (yang mana tiba dahulu). Spacy juga boleh didapati dalam warna oren mulai Mac 2013.

--- KOSMO

No comments:

Post a Comment

Berita Terpilih dari BERNAMA - Malay Version