Wednesday 20 July 2016

KTM Duke 250 serba boleh

KTM Duke 250 ini menyediakan kedudukan yang lebih bersahaja kepada penunggang kerana bahagian pemegangnya lebih tinggi berbanding RC250. Jadi untuk mengharungi laluan bandar dan lebuh raya, penunggang masih boleh duduk tegak dan selesa.

Meredah kesesakan lalu lintas di ibu kota bukanlah halangan apabila ia mudah dikendalikan selain kuasa pecutan yang ketara memastikan perjalanan lancar walaupun meredah ibu kota ketika waktu puncak.

Dari segi kendalian, bar pemegang yang lebar dan kedudukan condong membuatkan penunggang lebih yakin untuk menyelinap di celah trafik. Malah, di selekoh juga ia tidak bermasalah untuk mengatasi pemanduan yang agresif terutamanya dengan bantuan tayar yang lebar.

Kuasa cengkaman disk brek hadapan dan belakang juga tidak mengecewakan kerana menjalankan tugas dengan cemerlang pada bila-bila masa tanpa memberikan kesan ketara atau getaran pada penunggang.

Setiap kali membrek kuat pada kelajuan maksimum untuk memasuki selekoh dan menurunkan gear secara agresif, tayar belakang tidak akan terkunci atau melompat-melompat, sebaliknya kelajuan pusingannya dapat di selaras dengan lancar.

Ketinggian dimiliki KTM Duke 250 ini bagi penulis adalah amat bersesuaian bagi generasi muda yang gemarkan corak pemanduan santai tetapi memiliki kuasa pecutan ketara.


SERBA BOLEH
Bagi pemanduan di lebuh raya pula, jika sebelum ini penulis banyak membicarakan kehebatan jentera beraksi ketika jalan kering atau cuaca panas namun kali ini berbeza apabila jalan basah menjadi taruhan.

Lokasi perjalanan kali ini bermula dari Tol Seremban menuju Tol Sungai Besi melalui Lebuh Raya Utara Selatan (PLUS). Baru sahaja melewati Tol Seremban, hujan mula turun, penulis sudah pun bersedia awal dengan baju dan seluar hujan yang terletak dalam beg. Ia merupakan teman sejati penulis setiap kali menunggang motosikal.

Selesai memakai kelengkapan baju dan seluar hujan, jentera KTM Duke 250 terus dipandu dalam hujan yang agak lebat. Purata kelajuan ketika itu adalah 80 hingga 110 kilometer sejam (km/j).


KEKAL MOMENTUM

Perasaan gementar bermain di fikiran maklumlah dalam keadaan jalan yang basah sudah pastinya pelbagai kemungkinan bakal berlaku. Namun tanggapan itu meleset selepas hampir lima kilometer (km) perjalanan, KTM Duke 250 ini tidak menampakkan kegagalan beraksi pada laluan basah. Malah mampu meluncur dengan laju tanpa gegaran mahupun terhuyung-hayang apabila kenderaan besar memotong.

Sekali lagi peranan tayar dan bar pemegang yang lebar serta kedudukan condong membuatkan penunggang lebih yakin untuk bergerak pantas walaupun dalam keadaan jalan basah.

Hujan yang berhenti memberi peluang penulis untuk menguji kemampuan kuasa pecutan, ia tidak mengecewakan apabila pendikit dipulas dengan agresif ia mampu mencecah angka 150km/j.


PENGALAMAN BARU

Ternyata perjalanan bersama KTM Duke 250 dalam keadaan basah kali ini merupakan pengalaman berharga buat penulis yang banyak dibantu kemampuan KTM Duke 250.

Penulis merasakan KTM Duke RC 250  sangat bersesuaian untuk mereka yang ingin menikmati sebuah motosikal sport kompak, bukan setakat  yang baru bermula, tetapi yang berpengalaman juga boleh menikmati kehebatan kuasa pecutan dan tungangannya.


SPESIFIKASI KTM DUKE 250CC
Enjin: Satu silinder, 4 lejang
Sesaran: 248.8cc
Transmisi: Enam kelajuan,
Kuasa maksimum: 31hp @ 9,000rpm
Tork maksimum: 24Nm @ 7,250rpm
Berat: 139 Kilogram
Kapasiti Tangki : 11 Liter


--- SINAR HARIAN

No comments:

Post a Comment

Berita Terpilih dari BERNAMA - Malay Version