Monday 7 October 2019

Rim Besar akan menguatkan penggunaan petrol?

Foto boardwalk ferrari

SOALAN

hi tornado... betulkah cakap2 yg mengatakan penukaran kpd rim yg lebih besar akn menguatkn penggunaan petrol.. klu ikut pengalaman aku.. x dak beza rsenye.. dulu aku pki rim 15 tyr 195/55.. skrg aku pki rim 16 tyr 205/55...igt nk tkr pki rim 17 plak..tyr 215/50.. tp yg aku mushkil..fuel consumption la.. betul ker..?? klu org kte sbb berat rim..aku rse rim std 15" lg berat...klu ambik bsa, OS..rsenye x ler berat sgt..Question Question Exclamation



JAWAPAN


Banyak faktor sebenarnya yg menyebabkan FC kita naik sebab rim !

1) Jenis rim
2) Saiz tayar..
3) CC kereta kita.
4) Cara kita memandu..

1) Jenis rim..
- Kalu rim cap ayam memang la berat.. Cuba pakai rim OZ, enkey ke , yg Aloy punya , mesti ringan & FC pun tak naik..

2) Saiz tayar
Kalu pakai rim biasa 17" ( cap ayam punya ) , pakai tayar tayar
205/50/17 memang la FC nya naik sikit,.. kadang2 kita tak perasan.

3) CC kereta kita.
Kalu CC kereta kita setakat 1.3 nak pakai 18" .,emmmm pikir2 la
FC tentu la naik , sebab nak tarik kereta tu tak cukup power ngan tayar yg besar cam tu !

4) Cara kita memandu.
Kadang2 cara kita memandu pun ada sebabnya juga., kalu kaki melekat je kat pedal minyak tu .. tentu la minyak kuat .. !


Rujukan: Forum Paramedik

No comments:

Post a Comment

Berita Terpilih dari BERNAMA - Malay Version