Thursday 30 November 2023

Pneumonia (Radang Paru-paru)

  



foto theraflu.com


Adakah Pneumonia (radang paru-paru) merebak dari satu orang ke orang lain? 

Menurut maklumat MedicineNet, radang paru-paru boleh berjangkit atau tidak bergantung kepada puncanya. 

Penyakit ini berjangkit jika ia disebabkan oleh mikrob, seperti pneumonia bakteria, pneumonia virus, pneumonia Mycoplasma, dan pneumonia MRSA (Methicillin-resistant Staphylococcus aureus). 

Dipetik daripada Very Well Health, radang paru-paru kulat dan radang paru-paru aspirasi tidak berjangkit dari manusia ke manusia yang lain. Pneumonia kulat boleh berlaku disebabkan oleh penyedutan spora kulat yang sering ditemui di dalam tanah dan najis burung. Sementara itu, pneumonia aspirasi adalah sejenis radang paru-paru yang disebabkan oleh pengambilan makanan, cecair, daripada muntah, atau objek fizikal ke dalam paru-paru.


*** Nota: Maklumat perubatan dan penjagaan kesihatan dalam laman ini tidak bertujuan menggantikan jagaan profesional, khidmat nasihat, diagnosis atau rawatan doktor/pakar perubatan bertauliah. Laman ini tidak mempunyai jawapan kepada semua masalah kesihatan dan perubatan yang dialami. Jawapan kepada masalah umum mungkin tiada kaitan langsung dengan keadaan kesihatan anda. Sekiranya anda menyedari tanda/gejala penyakit atau jatuh sakit, sila hubungi doktor/pakar perubatan bertauliah untuk rawatan segera.

No comments:

Post a Comment

Berita Terpilih dari BERNAMA - Malay Version