PERMINTAAAN tinggi terhadap motosikal berkuasa tinggi
dalam pasaran tempatan telah mewujudkan saingan sihat apabila Boon Siew
Honda memperkenalkan jentera CB500, CB500R dan terkini CB500X.
Penulis yang berkesempatan menunggang uji jentera versi touring ini
mengambil peluang dengan melalui beberapa jalan sekitar Hulu Langat,
Semenyih, Mantin dan juga Seremban sebelum menguji kemampuan kuasa di
laluan Lebuh Raya Utara Selatan menuju Tol Sungai Besi.
POTENSI LALUAN BERALUN
Pada pandangan pertama, gaya kembara yang ada pada model ini agak
menjadi dan jelas berbeza dengan varian CB500 lain. Paruh kecil pada
bahagian hadapan memang disengajakan untuk menampakkan ia seperti
jentera crosstourer dan memberi imej garang.
Melabuhkan di pelana, penulis merasakan kedudukan sedikit rendah
walaupun sebenarnya CB500X ini mempunyai kedudukan yang tidak begitu
menunduk. Seharusnya ia menjadi tarikan bagi mereka yang inginkan
kedudukan lebih santai dan tidak memenatkan, terutamanya dalam
perjalanan jauh. Ditambah pula dengan karakter motosikal ini serba
memudahkan, untuk penunggang motosikal yang berpengalaman mahupun yang
baru ingin bermula.
Memulakan perjalanan dari Hulu Langat menuju Semenyih dan Mantin, kuasa
enjin yang dijelmakan CB500X tidak menghampakan apabila enjin dan
sistem gear juga berfungsi dengan sangat lancar serta memberikan
tunggangan yang menyeronokkan.
Keadaan jalan yang sempit dan beralun serta selekoh, laluan ini menguji
corak pengendalian. Walaupun fork hadapan sedikit lembut, prestasi
keupayaan pengendaliannya baik dan sistem suspensi adalah stabil.
Enjin lancar dan sistem clutch yang ringan membuatkan CB500X mudah
untuk bergerak. Dari segi kelajuaan, sememangnya ia mampu menjana 47HP
dan memacu sehingga kelajuan maksimum 180 kilometer sejam (km/j) tetapi
kelajuan yang dilihat paling sesuai ialah sekitar 130 -140 kmj. Pada
kelajuan ini cermin pengadang dilihat mungkin perlu ditinggikan lagi
kerana rintangan angin dari hadapan semakin kuat.
Menuruni cerun jalan berbukit, dalam kebanyakan masa, penulis
menggunakan brek hadapan. Walaupun brek hadapan hanya dibekalkan dengan
cakera 320 milimeter (mm) tunggal, ia sudah memadai.
KURANG GEGARAN
Selepas selesai menguji kemampuan beraksi di laluan kampung, CB500X
diuji laluan lurus dari susur keluar Seremban menuju Sungai Besi untuk
mengetahui kuasa pecutan yang mampu dijelmakan.
Kuasa dari enjin begitu sempurna, walaupun mencapai kelajuan agak
tinggi (sehingga 150kmj), tidak banyak gegaran daripada bahagian enjin
dirasai penunggang termasuklah pada bahagian pemegang serta peletak
kaki.
Turut membantu menjadikan motosikal ini lebih stabil adalah pengadang
angin yang terdapat pada bahagian depan. Walaupun tidak boleh dilaras
dan tidak begitu tinggi, ia masih mencukupi untuk menjadikan tolakan
angin lebih lancar. Sudah tentu, jika anda pergi lebih laju dan tidak
ingin terseksa akibat angin ini, anda harus tunduk.
Dari segi keselamatan, brek depan dan belakang CB500X cukup responsif.
Selain itu, pengguna juga mempunyai pilihan untuk memiliki model yang
dimiliki sistem ABS.
Secara keseluruhannya, prestasi dilaluan offroad dan lurus serta bandar
tidak mengecewakan dan percaya model ini mempunyai potensi yang baik
dalam pasaran tempatan, namun, ia bergantung pada kepada kredibiliti
pengedar jenama itu untuk memenuhi permintaan pasaran.
SPESIFIKASI HONDA CB500-X
- Enjin: 471cc, dua silinder selari, penyejukan cecair, sistem bahan api PGM-FI
- Transmisi: Enam kelajuan, klac basah multi, pacuan rantai
- Kuasa maksimum: 47hp @ 8,500rpm
- Tork maksimum: 43Nm @ 7,000rpm
- Brek hadapan: Cakera tunggal beralun 320mm dan angkup dua piston
- Brek belakang: cakera tunggal beralun 240mm dan angkup tunggal, sistem ABS
- Berat: 193kg
- Kapasiti tangki: 17.3 liter
- Harga: RM31,988 (ABS)
--- SINAR HARIAN
No comments:
Post a Comment