SELEPAS pengenalan MT-07 pada Malaysian MotoGP tahun
lalu di Litar Antarabangsa Sepang (SIC), Hong Leong Yamaha Motor Sdn Bhd
(HLYM) kini mengumumkan pengeluaran versi pemasangan dalam negara
(CKD).
Justeru itu, Yamaha MT-07 kini menjadi model yang ketiga dipasang di
kilang utama HLYM di Sungai Buloh selepas siri XJ (XJ6, XJ6 Diversion,
XJ6 Diversion F) dan model street-naked tiga silinder, MT-09.
Secara tidak langsung, versi MT-07 CKD baharu dijual pada harga yang
lebih murah iaitu pada RM35,296 (termasuk 6% GST, tidak termasuk cukai
jalan, insurans dan nombor plat) berbanding model import sepenuhnya
(CBU) yang dijual pada RM42,000 sebelum ini.
Jentera street-naked tersebut dikuasakan dengan enjin empat lejang yang
mempunyai sesaran 689cc silinder berkembar sebaris sejukan cecair
dengan sistem suntikan bahan api. Pengenalan Yamaha MT-07 sekaligus
melengkapkan barisan motosikal berkuasa tinggi yang ditawarkan HLYM
dalam pasaran tempatan.
Model street-naked kuasa pertengahan serba boleh ini mampu menawarkan
daya tunggangan dalam kelas prestasi yang tersendiri. Dengan memiliki
angka tork tinggi yang dihasilkan enjin kompak di tengah-tengah casis
menawarkan keseronokan tunggangan dan dalam masa yang sama menjamin
kecekapan penggunaan bahan api.
Enjin kepada jentera ini merupakan enjin yang menggunakan pendekatan
teknologi unik dari Yamaha di mana mereka menggunakan enjin silinder
berkembar selari dengan pengadaptasian falsafah Crossplane Yamaha
seperti yang pernah digunakan kepada model supersport YZF-R1.
Teknologi Crossplane yang digunakan adalah untuk menghasilkan tork
enjin yang lebih linear, penghantaran kuasa yang lebih teratur dan
penghasilan daya pecutan yang lebih cemerlang.
Mengikut data di atas kertas, MT-07 mempunyai kuasa maksimum sebanyak
74 kuasa kuda pada 9,000 rpm dengan jumlah tork maksimum setinggi 68Nm
pada 6,500 rpm. Prestasi enjin dijanjikan untuk lebih fleksibel dan
menawarkan anjakan tork yang lebih progresif pada kitaran enjin rendah
sehingga ke julat pertengahan.
Kuasa enjin dipindahkan melalui transmisi enam kelajuan melalui klac
basah cakera berganda. Yamaha MT-07 menggunakan casis padat, kukuh dan
direka lebih ringan untuk mengoptimumkan tahap prestasi pengendalian dan
ketangkasan yang luar biasa.
Daya penghentian pula diserahkan kepada sistem brek cakera berkembar
hidraulik di bahagian hadapan dan cakera tunggal hidraulik di bahagian
belakang. Walaupun tidak memiliki sistem ABS, jentera ini mudah dikawal
ketika brek mengejut atau kecemasan.
Panel instrumen digital kompak yang disediakan memaparkan beberapa
maklumat asas seperti indikator kedudukan gear, tolok bahan api,
takometer dan jam.
Dengan berat keseluruhan 179 kilogram (kg), ia menawarkan ketinggian
tempat duduk yang lebih rendah dan cukup sesuai untuk penunggang bersaiz
Asia.
Sebelum ini, versi CBU didatangkan dalam dua pilihan warna sahaja iaitu
Red Racing dan Race Blu. Kini versi CKD boleh di dapati dalam dua
pilihan warna baharu iaitu Armor Deep (Violet) dan Extreme Yellow
(kuning). Yamaha MT-07 versi CKD boleh didapati di seluruh pengedar
rasmi jenama Yamaha terpilih di seluruh negara.
--- SINAR HARIAN
No comments:
Post a Comment