SEPERTI mana yang pernah dijelaskan dalam keluaran
Turbo sebelum ini, Kawasaki Ninja H2 dan versi prestasi tinggi kegunaan
litar sepenuhnya - Ninja H2R merupakan model supersport Kawasaki yang
menerima enjin revolusi baharu sepenuhnya.
Pada awal pengenalannya, penulis berasa sedikit ragu terhadap apa yang
cuba dibuktikan oleh pengeluar motosikal gergasi dari Jepun itu.
Perkara pertama yang penulis fikirkan ialah tentang kemampuan casis,
swingarm, sistem suspensi serta ketahanan tayar untuk mengendalikan
tujahan kuasa enjin yang menerima sistem induksi supercas.
Menerima panggilan untuk menguji kedua-dua versi H2 dan H2R amat sukar
untuk ditolak. Manakan tidak, mungkin ia adalah satu-satunya peluang
untuk menguji jentera paling berprestasi tinggi buat masa ini.
Salah satu sebab lain, tidak malu untuk mengatakan - penulis sendiri
tidak pasti adakah mungkin ada lagi peluang menguji Ninja H2R selepas
ini sedangkan kos pemilikannya tidak sepadan dengan ketebalan poket
penulis.
Daya pecutan H2
Daya pecutan H2
Pertama kali melihat Ninja H2 di hadapan mata, penulis tidak menafikan
terdapat beberapa perkara yang mungkin seperti keterlaluan.
Binaan bahagian hadapan jentera ini terpaksa di buat lebih lebar bagi
menempatkan saluran pengambilan angin untuk menyokong mampatan kuasa
supercas.
Bentuk hadapan yang lebar janggal apabila di atur lebih tirus pada
bahagian tengah sehingga ke belakang. Namun begitu, pujian diberikan
kepada Kawasaki kerana berani untuk menggunakan swingarm tunggal buat
julung kalinya dalam barisan model supersport yang pernah dikeluarkan.
Puas menunggu giliran sehingga basah berpeluh dalam sut kulit,
kedengaran nama penulis dipanggil. Bermacam-macam jenis perasaan
disertai pelbagai kerangka teori bermain dalam minda.
Ada juga wujud rasa gerun dengan percambahan debaran untuk menguji motosikal supercas buat kali pertama.
Duduk di atas pelana nipis H2, penulis sekali sekala memulas pendikit
dan kedengaran jelas hembusan tekanan supercas dari wastegate bermula
pada 6000 rpm.
Pada pusingan pertama, penulis hanya sekadar mengenal kadar responsif
kuasa dan tahap pengendaliannya. Belum sempat tamat pusingan pertama,
penulis mudah mengenal corak penyampaian kuasa enjin. Ya, tidak
dinafikan ia memiliki angka kuasa yang tinggi. Akan tetapi, Kawasaki
bijak menyusun corak penyampaian kuasa daripada pendikit disertai
bantuan kawalan elektronik.
Kuasa yang disampaikan lebih linear dan tidak terlalu mendesak, tetapi
kuasa yang terhasil amat memberangsangkan. Sekiranya dipulas secara
agresif, walaupun dalam gear empat, jentera H2 masih memberikan anjakan
kuasa yang hebat.
Daya pecutan sememangnya menjadi kelebihan utama revolusi enjin Ninja H2.
Jelas sistem induksi supercas mempercepat daya pecutan jentera. Ninja
H2 dapat mencapai kelajuan 250 kilometer sejam (km/j) dengan cepat dan
mudah.
Dalam kelajuan tinggi, ia memaksa penulis lebih berhati-hati apabila
tiba di setiap selekoh litar. Gusar juga pada awalnya sehingga terpaksa
memperlahankan jentera lebih awal kerana khuatir untuk mengendalikan
jentera di selekoh dalam kadar kelajuan tinggi.
Namun begitu, sistem brek Brembo efektif untuk memperlahankan jentera
dan kestabilan casis memudahkan kawalan masuk dan keluar di selekoh.
Tindak balas menukar arah selekoh mudah dan tangkas secara
keseluruhannya.
Prestasi H2R
Prestasi H2R
Berehat seketika selepas sesi menguji Ninja H2, penulis menunggu
giliran bagi menguji versi trek sepenuhnya. Adakala, rasa takut semakin
menebal tetapi terselindung di sebalik rasa ingin tahu kepada faktor
keseronokan yang bakal diperoleh.
Pada awalnya, penulis tidak menjangkakan banyak perbezaan yang bakal
dirasakan selain daripada faktor harga dan set badan gentian karbon
sepenuhnya.
Pertama kali duduk di atas jentera ini, penulis lebih tertarik kepada
sayap penstabil yang membuatkan rupa jentera ini kelihatan seperti
jerung tukul. Selepas enjin dihidupkan, bunyi yang terhasil daripada
sistem ekzos amat mengujakan.
Mula bergerak masuk ke dalam litar, penulis sengaja bermain dengan
kadar pendikit. Nyata mampatan kuasa 300 PS memberi tindak balas lebih
agresif.
Selepas selekoh kedua, pulasan pendikit disampaikan kepada tayar
belakang dengan terkawal dan seperti disekat oleh sistem elektronik.
Walaupun terasa sangsi dengan kawalan elektronik yang seakan mendominasi
kawalan jentera, penulis sudah pun memecut hampir 200 km/j ketika di
selekoh ketiga dalam gear keempat.
Pecutan amat mengujakan dan penulis cukup yakin untuk merendahkan badan
di setiap selekoh. Sudut condong motosikal seperti tidak terbatas
dengan tayar Bridgstone Battlax dan penulis cukup selesa
mengendalikannya di selekoh dalam kelajuan tinggi.
Secara keseluruhan, Kawasaki wajar menerima pujian kepada inovasi
baharu dalam teknologi enjin motosikal. Seperti membalas dendam kepada
kesemua komen negatif tentang kewajaran teknologi Kawasaki, Ninja H2 dan
H2R menjadi bukti mereka sentiasa cuba berada di hadapan daripada
pesaing-pesaingnya.
--- SINAR HARIAN
No comments:
Post a Comment